Achtergrond
Visual
Visual
Visual
Visual
Visual
Visual

De organisatie

 

Een initiatief van het Verbond van Verzekeraars
Al jaren blijkt uit onderzoeken dat bij veruit de meeste ernstige ongevallen jongeren zijn betrokken. Daarom nam het Verbond van Verzekeraars  in 2005 het initiatief voor Trials. Een dag op een circuit voor jongeren, waar zij op indringende wijze kennis maken met de gevaren van het verkeer. Niet door naar plaatjes te kijken of naar verhalen te luisteren, maar door het te ervaren.
 
Een dag op een circuit voor maar €60 of €70
Zo’n dag kost eigenlijk al gauw €300. Maar het Verbond van Verzekeraars en zijn partners sponsoren de deelnemers graag, omdat zij ervan overtuigd zijn dat die betere verkeelsdeelnemers zullen zijn na een Trials-dag. Daarom kunnen jongeren al meedoen voor €60 of €70.
 
Korting op je autoverzekering
Diverse verzekeraars, zoals Univé en ZLM Verzekeringen, geven je korting op je autoverzekering als je een Trials-dag hebt gevolgd. Op vertoon van je behaalde certificaat ontvang je tot ca. 25 % korting op je autoverzekering bij o.a. Univé en ZLM. Neem voor meer informatie contact op met je verzekeraar.
 
Partners van Trials
Ook de Provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Flevoland, Overijssel, Zeeland en Noord-Brabant, de Drentse gemeenten en Veilig Verkeer Nederland zijn betrokken bij de organisatie van Trials.
 
Onderzoek
In 2008 heeft Trials onderzoek laten doen door de Rijksuniversiteit Groningen naar de effecten van de Trials-dag. Trainingen die zich (alleen) richten op de rijvaardigheid hebben volgens sommige deskundigen het gevaar in zich dat cursisten na de training juist risicovoller gaan gedragen, omdat zij beter denken te weten hoe ze met hun auto om moeten gaan. Het onderzoek van de RuG onder 666 deelnemers aan de training toont aan dat Trials niet zulke ongewenste bijeffecten heeft.
 
Dat neemt niet weg dat de onderzoekers goede tips hadden voor Trials. Het accent ligt sinds het onderzoek nog meer op bewustwording van de risico’s en minder op rijvaardigheid. Prof. dr. Karel Brookhuis (Hoogleraar aan de Faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen en Hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft): “Wij denken dat Trials de vragen naar de effectiviteit na implementatie van onze aanbevelingen gemakkelijker kan pareren.”